tankeställare i 10 minuter!

ah still sick man :E
yr.förkyld och snus.
NEJFYFAN.
jo .__. så illa är det.
men vatusan? danne bjuder och jag bangar inte.
haha.
granitäpple :E
hm.
det var precis rast och jag vann 2 chocomilk av ralban.
han är sämst på fotbollsspelet.
haha.
nu har vi samhällskunskap. och vi diskuterar om invandrare.
och om mänskliga rättigheter, att de säger emot varandra när man pratar om det.
vissa tycker att de invandrare som inte är svensk medborgare ska man ut? eller efter de har gjort något brott?
(nu menar jag inte att alla gör brott!)
Men eftersom det inte står nedskrivet HUR man är en invandrare?
Betyder det att alla som har en mamma eller pappa som inte kommer från sverige är en invandrare?
Menas det att om min pappa hade varit heltyskt hade jag vart en invandrare och blivit utslängd till tyskland om jag hade gjort ett brott?
hm. tankeställare.
nu jämför vi invandrarskap och fotboll.
man kan bli medlem i fotbollslaget om man söker om det, börjar spela fotboll.
samma sak med svensk medborgare, om man söker om det eller födds i sverige blir man en svensk medborgare?
Man kan bli varnad och sedan utslängd från matchen om man beter sig illa på planen?
Samma sak som i sverige? först får man en varning och sedan kan man bli utslängd från sverige?
Men då kan ju vem som helst bli utslängd egentligen?
Och vart ska de hamn då? i ett sämre land eller vad menas det?
tankeställare.
blir lite jobbigt att diskutera detta i klassen för alla har så starka argument emot varandra.
någon sa precis att den hade lust att slå till någon annan på käften bara för den har fel?
men vadå fel?
mänskliga rättigheter.
som jag sa tidigare.
det säger egentligen emot sig själv hela tiden på något sätt.
men man måste ändå kunna få säga vad man vill? eller?

vi lämnar det.

inga samtal idag :)
YES! highfive!!! i slowmotion ;O eeheeehee.
helgen var underbar.
eller iallafall 50% utav den!
var i stockholm igår och det var amazing :E
haha dock åkte jag dit för att köpa julklappar. handlade för 350 :- och det var 200 till migi ;O
resten av pengarna gick till mat och 1 julklapp! bra emelie (Y)
men ändå.
jag hade mer pengar men köpte ändå ingenting. I STOCKHOLM!
sinnes. kul var det iaf!
kämpade igenom hela dagen med min förkylning! och det gick bra!

hur som helst.
glad är jag! :)
| |
Upp