Hursomhaver.

Sjuk vecka.
Händelserik vecka!

I tisdags hade jag min bokade tandläkartid på folktandvården i Guldheden.
När jag väl kommer dit så är jag för tidig, sisådär 10 min.
Jag väntar.
Jag väntar.
När det hade gått en halvtimma så sa jag till i receptionen.
När hon kollar i datorn så har min tandläkare redan en patient.
Jag fanns inte.
BARA för jag hade hunnit flytta under den bokade tiden, så jag tillhörde inte Guldhedens tandläkare längre utan den på Lindholmen.
Men jag stod på mig och sa att de borde åtminstonde sagt till att de har avbokat min tandläkar tid. Det är faktiskt ingenting de kan anta att jag förstår när jag flyttar.
Hon höll med.
Efter många samtal, mycket trassel och kontrolleringar så slutade det med att jag fick en annan patiens tid.
Så efter att ha väntat i sammanlagt 50 min så fick jag en gratis tandläkarbesök tack vare att jag stod på mig.

Onsdag.
Tentadag.
20 min över 8 kommer man fram till tentasalen.
Jag hittar en bra plats längre fram i salen och sätter mig ner.
De delar ut tentan.
Jag gapar, VAD TUSAN ÄR DET HÄR FÖR TENTA?!
Det måste vara fel.
Men icke.
Det var eHandel och eGovernment tentan.
Jag vart arg.
Arg för att tentan baserades på ca 5 sidor i en bok som är mer än 700 sidor tjock.
Arg för att våran lärare har inte gett oss några riktlinjer, enbart hänvisat till boken.
Arg för att ingen av föreläsningarna eller det långa projektarbetet som har pågått under kursen inte var relaterade till tentan för 5 öre.
Arg för att det var som det var.
Jag hade pluggat, jag kände att jag hade det under kontroll, men där satt jag som ett frågetecken.
Inte för att jag inte kände igen det ett tugg, utan för att det var så otroligt dumma frågor.
Exempel fråga 2 (kortfattad);
-Det finns många internetbaserade strategi affärsmodeller. Så många att man har valt att klassificera dem.
I avsnitt 3.3 står det om "Classification ........". Två internetbaserade affärsmodeller är MODELL1 och MODELL2. (jag minns inte namnen) Jämför dem, definiera dem, diskutera dem.

Med andra ord skulle vi veta vad det står om dessa 2 utvalda affärsmodeller och kunna diskutera om de, veta vad de gör och vad de har för syfte.
HUR ska man kunna det ur boken på 700 sidor?
Hur är det möjligt att veta det utantill? Det finns inte en möjlighet till det.
Det hade varit skillnad om vi hade fått riktlinjer om att läsa på extra mycket om affärsmodeller.
Eller att blivit ombedda om att ha med en affärsmodell i vårt projektarbete.
Men nej, inte ens i projektarbetet har vi fått riktlinjer.
Ingenstans har det stått om att affärsmodeller är en viktig del i eBusiness.
(mer än i den tjocka boken där en miljon saker är viktiga...)

Som ni ser är jag fortfarande arg.
Men det som hände där borta i tentasalen var att jag var så arg att jag skrev ner exakt vad jag tyckte.
Exakt det jag har skrivit här ovanför och lämnade in.

Om det är mer än 10 stycken personer som väljer att inte ens göra tentan dagen innan för det kändes hopplöst.
Om det är mer än 10 pers som väntar på att 1:a timman ska gå så man kan gå därifrån för tentan kändes hopplöst.
Är det då fel på oss studenter eller är det då fel på kursen?

Det är frågan.


Hursomhaver.
2 dagar kvar till Venedig.
WOHO!

Vardagligt. | |
#1 - - Suwannee:

Hei Emiie, jag och Chris saknar dig i japanskan ?? var e du ?? Fin blogg du har =)...

Upp